Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Beeldvorming

maandag 30 september 2024

19:30 - 22:30
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
De heer J.W. Valk
Toelichting

Beeldvorming door lezen en luisteren naar ambtenaren, inwoners en andere betrokkenen.


Het betreft een beeldvormende bijeenkomst waarbij (burger) raadsleden vragen van feitelijke aard kunnen stellen aan ambtenaren ter verduidelijking van het beeld van de geagendeerde voorstellen.
Vervolgens kunnen inwoners, instellingen en bedrijven als inspreker hun opvatting geven over voorstellen. (Burger) raadsleden kunnen de aanwezigen vragen stellen ter verduidelijking van het beeld van de geagendeerde voorstellen.


Personen die willen inspreken kunnen contact opnemen met griffie@elburg.nl.


Na deze vergadering volgt over 1 of 2 weken 'Oordeelsvorming' met de wethouders over de voorstellen. En tot slot de besluitvorming in de raadsvergadering.


De vergadering is rechtstreeks te volgen via www.elburg.nl of via  https://channel.royalcast.com/elburg/#!/upcoming

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3
    Mededelingen (bijv vanuit gemeenschappelijke regelingen/samenwerkingsverbanden)
  4. 4

    Vragen voor de rondvraag dienen uiterlijk op de dag van de bijeenkomst om 9.00 uur in uitgeschreven vorm door de griffie te zijn ontvangen. Vragen die later binnen komen kunnen niet beantwoord worden.
    Het college zal de vragen uiteraard beantwoorden.
    Het is niet de bedoeling dat de vragen tijdens deze bijeenkomst leiden tot een debat of tot moties.

  5. 5

    De bedoeling van de bespreekstukken is dat de raadsleden een goed beeld krijgen van de voorstellen van het college. Daarvoor kennen we het volgende proces.
    Ambtenaar leidt het onderwerp kort in en geeft daarbij aan welke politieke keuzes voorliggen.
    Raadsleden kunnen vragen van feitelijk aard stellen aan de ambtenaren. Iedere fractie kan in beginsel twee vragen stellen.
    De wethouder kan waar nodig de beantwoording aanvullen.


    Vragen stellen aan insprekers.
    Iedere fractie kan in beginsel 2 vragen stellen aan de insprekers
    De wethouder kan waar nodig reageren.


    Aan het eind van de bespreking krijgt de inspreker een laatste gelegenheid om het woord te voeren.

  6. 5.1

    In onze financiële verordening zijn, conform artikel 212 van de Gemeentewet, onze financiële kaders en spelregels vastgelegd. Vanwege voortdurende ontwikkelingen in wensen en regelgeving, is deze verordening, net als de hieruit voortvloeiende nota’s, beoordeeld en op onderdelen aangepast. Aangezien de raad bevoegd is tot vaststelling, stellen we in dit voorstel voor om de raad de nieuwe financiële verordening en de nieuwe of gewijzigde nota’s vast te laten stellen.


    Ten aanzien van het Raadsvoorstel Herziening financiële verordening en diverse nota’s wordt opgemerkt dat er in één besluit een viertal (hoofd)onderwerpen worden behandeld, namelijk:

    1. Financiële verordening
    2. Nota reserves en voorzieningen
    3. Nota waardering en afschrijving
    4. Nota rechtmatigheidsverantwoording


    Toelichting op het raadsbesluit:
    In het raadsbesluit is niet opgenomen de vaststelling van de Financiële verordening (beslispunt 1A) 
    Het vaststellen van de Financiële verordening gebeurt in de verordening zelf (bijlage 2a van de stukken). Vanuit Juridische zaken is geadviseerd dat dit niet dubbel moet worden opgenomen en daarom is het besluitpunt niet in het concept raadsbesluit opgenomen. 
    Indien de raad besluit artikel 4, lid 2, niet op te nemen in de verordening, moet deze in bijlage 2a verwijderd worden alvorens de verordening getekend wordt.



    Bij de behandeling in de Beeldvorming en Oordeelsvorming zullen de voorzitters dit raadsvoorstel in vier subonderwerp behandelen, zodat per subonderwerp gelegenheid is tot het stellen van (2) vragen ipv 2 vragen over het gehele raadsvoorstel per fractie. Zijn er meer vragen, dan is dat uiteraard ook via schriftelijke ronde mogelijk.

  7. 5.2

    Inhoud:
    In het bestuursakkoord 2022-2024 staat dat de gemeente Elburg met een open blik wil onderzoeken wat voor soort organisatie het beste past bij de opgaven waar de gemeente Elburg de komende jaren voor staat. Voor dit onderzoek is Bureau Berenschot in opdracht van het college van de gemeente Elburg aan de slag gegaan. Bureau Berenschot heeft gekeken welke grote opgaven de komende jaren voor de deur staan en welk antwoord daarop passend kan zijn. In april 2024 heeft het college het rapport ‘Toekomstperspectief voor de Elburgse organisatie’ in ontvangst genomen. Het college heeft ervoor gekozen om een duidingsproces uit te voeren rondom het rapport. Het duidingsproces had als doel om de adviezen van Berenschot te toetsen bij de organisatie en de netwerkpartners. Het college heeft gekeken of er draagvlak voor de adviezen is en hoe de netwerkpartners ten opzichte van de adviezen staan. Nu neemt het college een voorlopig standpunt in. Dit standpunt toetst het college bij de gemeenteraad.


    Wat is de basis voor een opiniërende behandeling?
    De wettelijke grondslag voor het op deze wijze behandelen van een onderwerp is gelegen in artikel 169 Gemeentewet:
    "1.    Het college en elk van zijn leden afzonderlijk zijn aan de raad verantwoording schuldig over het door het college gevoerde bestuur.
    2.    Zij geven de raad alle inlichtingen die de raad voor de uitoefening van zijn taak nodig heeft.
    3.    Zij geven de raad mondeling of schriftelijk de door een of meer leden gevraagde inlichtingen, tenzij het verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.
    4.    Zij geven de raad vooraf inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder e, f, g en h, indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente. In het laatste geval neemt het college geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.
    5.    Indien de uitoefening van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder f, geen uitstel kan lijden, geven zij in afwijking van het vierde lid de raad zo spoedig mogelijk inlichtingen over de uitoefening van deze bevoegdheid en het terzake genomen besluit.


    Door wie?
    Het initiatief hiertoe kan dus worden genomen door college of vanuit de raad. Zo ziet u het onderwerp voorlopig standpunt Berenschot vanuit het college aangeleverd. 


    Wat kan worden bereikt?
    Met een opiniërende behandeling kan advies worden opgehaald/gegeven, overleg tussen raad en college plaatsvinden over verstrekte inlichtingen, het gevoerde bestuur, het uitwerken van een onderwerp in een bepaalde richting ed.


    Hoe ziet dat er uit in een BOB model?
    In de Beeldvorming kan door middel van vragen informatie worden gevraagd ter verduidelijking van de stukken / het onderwerp.
    In de Oordeelsvorming gaan raadsleden samen en met het college in gesprek welke wensen, bedenkingen, adviezen ze aan het college willen meegeven.
    Besluitvorming vindt over deze twee onderwerpen niet plaats in de raadsvergadering. Bij deze onderwerpen is immers het college en niet de raad het bevoegde orgaan, ofwel neemt het college het besluit. Wel kan het college bij haar afweging de wensen, bedenkingen, adviezen vanuit de raad meenemen.
    Als sluitstuk informeert het college de raad over het genomen besluit en de gemaakte afweging nav de opiniërende behandeling. Dit kan bijv. via een raadsbrief of mededeling in een commissie.

  8. 5.3

    • Toespraken door burgemeester, fractievoorzitter Samen Vooruit, en vertrekkend raadslid
    • overhandigen bloemen en cadeau namens de raad
  9. 6
    Sluiting