- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- De heer J.W. Valk
- Toelichting
-
Beeldvorming door lezen en luisteren naar ambtenaren, inwoners en andere betrokkenen.
Het betreft een beeldvormende bijeenkomst waarbij (burger) raadsleden in gesprek gaan met het college, dat ambtelijke wordt ondersteund. Tijdens de beeldvormende raad kunnen (burger) raadsleden feitelijke vragen stellen om zo een duidelijker beeld te krijgen over de geagendeerde voorstellen.
Personen die willen inspreken kunnen contact opnemen met griffie@elburg.nl.
Na deze vergadering volgt over 1 of 2 weken 'Oordeelsvorming' met de wethouders over de voorstellen. En tot slot de besluitvorming in de raadsvergadering.
De vergadering is rechtstreeks te volgen via https://elburg.bestuurlijkeinformatie.nl/ of via https://channel.royalcast.com/elburg/#!/upcoming
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur.
-
2
Besluit
De agenda is vastgesteld.
-
3
De bedoeling van de bespreekstukken is dat de raadsleden een goed beeld krijgen van de voorstellen van het college. Daarvoor kennen we het volgende proces.
Ambtenaar leidt het onderwerp kort in en geeft daarbij aan welke politieke keuzes voorliggen.
Raadsleden kunnen vragen van feitelijk aard stellen aan de ambtenaren. Iedere fractie kan in beginsel twee vragen stellen.
De wethouder kan waar nodig de beantwoording aanvullen.
Vragen stellen aan insprekers.
Iedere fractie kan in beginsel 2 vragen stellen aan de insprekers
De wethouder kan waar nodig reageren.
Aan het eind van de bespreking krijgt de inspreker een laatste gelegenheid om het woord te voeren.
Besluit
Er zijn geen mededelingen.
-
4
Vragen voor de rondvraag dienen uiterlijk op de dag van de bijeenkomst om 9.00 uur in uitgeschreven vorm door de griffie te zijn ontvangen. Vragen die later binnen komen kunnen niet beantwoord worden.
Het college zal de vragen uiteraard beantwoorden.
Het is niet de bedoeling dat de vragen tijdens deze bijeenkomst leiden tot een debat of tot moties.Besluit
Er zijn geen vragen voor de rondvraag ingediend.
-
5
De raadsleden krijgen de gelegenheid om kort vragen te stellen, op de onderwerpen die ze vooraf hebben aangekondigd.
-
5.1
Samenvatting RV
Op 26 november 2024 besloot het college de gemeentewerf ’t Straatje tijdelijk beschikbaar te stellen voor een huisartsenvoorziening en het terrein programmatisch te verkennen binnen de bestemming bedrijventerrein. Op 20 mei 2025 stelt het college de projectopdracht vast waarin dit wordt uitgewerkt. Met dit raadsvoorstel wordt voorgesteld een voorbereidingskrediet van € 75.000 beschikbaar te stellen om het participatietraject, juridische analyse en stedenbouwkundige verkenningen mogelijk te maken. De dekking vindt plaats via een nog op te stellen grondexploitatie.
De raad wordt gevraagd / te nemen besluit:
1. In te stemmen met de start van een programmatische verkenning voor de locatie ’t Straatje en het omliggende bedrijventerrein Oostendorp, gericht op een tijdelijke invulling en een toekomstbestendige herontwikkeling.
2. Een voorbereidingskrediet ad € 75.000 beschikbaar te stellen en deze te dekken vanuit de later vast te stellen grondexploitatie.
3. Hiertoe de 12e begrotingswijziging 2025 vast te stellen.Bijlagen
Besluit
Het bespreekpunt gaat door als hamerstuk naar de raadsvergadering van 29 september 2025.
Toezeggingen
Titel Toezegging aanpassing raadsvoorstel Toezegging wachtlijst bedrijven -
5.2
Samenvatting RV:
De gemeenteraad heeft eind 2023 de Nota Omgevingskwaliteit vastgesteld. Achteraf zijn in de tekst enkele fouten en onduidelijkheden ontdekt. De nota is een belangrijk hulpmiddel bij het beoordelen van ruimtelijke plannen. Met onjuistheden en onvolkomenheden kan de nota in de praktijk moeilijk toepasbaar zijn of juridisch minder sterk staan.
De raad wordt gevraagd / te nemen besluit:
- Vaststellen van de aangepaste versie van de nota omgevingskwaliteit;
- Intrekken van de nota omgevingskwaliteit van 1 november 2023;
- Intrekken van de welstandsnota van 25 november 2013..
Bijlagen
Besluit
Het bespreekpunt wordt geagendeerd als hamerstuk op de raadsvergadering van 29 september 2025.
Toezeggingen
Titel Toezegging nieuwe raadsperiode Nota Omgevingskwaliteit inhoudelijk toetsen/wijzigen met raad. -
5.3
Samenvatting RV:
Sinds de invoering van de Omgevingswet (1 januari 2024) moet de gemeente een tijdelijk omgevingsplan omzetten naar één nieuw, volledig plan. Dit is een grote transitieopgave .Zonder aanpassing blijven inwoners en de gemeente werken met versnipperde, oude regels (bestemmingsplannen, rijksregels, bruidsschat). Dat maakt vergunningverlening ingewikkeld en onduidelijk. Het college wil met dit raadsvoorstel de structuur van het nieuwe Omgevingsplan vaststellen en regels te bundelen/schrappen/verlichten bij veel voorkomende bouwactiviteiten en oude regels van toepassing verklaren zodat er één overzichtelijk stelsel ontstaat.
De raad wordt gevraagd / te nemen besluit:
- Het 'Omgevingsplan gemeente Elburg' te wijzigen, zoals opgenomen in 'bijlage A'; 2.
- Het wijzigingsbesluit 'Omgevingsplan gemeente Elburg - Structuur en bouwactiviteiten' de dag na afloop van de beroepstermijn in werking te laten treden; 3
- De regels in het tijdelijk deel van het Omgevingsplan, als bedoeld onder artikel 22.1 onder a van de Omgevingswet, die zien op een x aantal bouwactiviteiten (zie rv) niet meer van toepassing te verklaren.
Bijlagen
Besluit
Bespreekstuk door als hamerstuk op de raadsvergadering van 29 september 2025, tenzij fractie AB een motie/amendement indient. De fractie AB laat dit uiterlijk op 10 september aan de griffie weten. Bij indienen van een amendement/motie wordt het bespreekpunt geagendeerd voor de oordeelsvorming van 15 september 2025
-
6
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering.