- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Burgemeester J.N. Rozendaal
- Toelichting
-
Tijdens deze raadsvergadering staan die onderwerpen op de agenda waarover de raadsleden debat zullen voeren en/of besluiten zullen nemen. Welk voorstel een debat/bespreekstuk of hamerstuk is, is duidelijk geworden na de eerder verdiepende beeldvormende en oordeelsvormende vergadering.
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen agenda
-
3
Tijdens het vragenhalfuur kunnen raadsleden vragen stellen over actuele onderwerpen. Er is beperkt ruimte voor het beantwoorden van de vragen: 30 minuten. Daarom is het aantal vragen in beginsel beperkt tot maximaal 2 per fractie. Bij een totaal van meer dan 3 vragen blijft het aantal vragen beperkt tot 1 per fractie.
Het college zal de vragen uiteraard beantwoorden. Het is niet de bedoeling dat de vragen leiden tot een debat of tot moties. De vragen dienen voor 9.00 uur 's ochtends, bij voorkeur uitgeschreven, te zijn ingediend -
4Besluitenlijst vorige vergadering
-
5
In verband met de privacywetgeving is post van particulieren waarvan niet expliciet toestemming is ontvangen tot openbaring, op vertrouwelijk gesteld en daarmee niet zichtbaar op de website.
-
6
Bij hamerstukken wordt het onderwerp niet besproken. Wel kunnen fracties een stemverklaring afleggen waarin ze kort aangeven waarom ze voor of tegen stemmen.
-
6.1
Samenvatting RV:
Door het wegvallen van een van de leden van de RvT is er een vacature ontstaan. Na een zorgvuldige procedure is er een nieuw potentieel lid gevonden. Middels dit collegevoorstel en bijbehorende raadsvoorstel wordt de nieuwe kandidaat voorgedragen. Te nemen besluit: Mevrouw Judith Toering te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van de Aurora Onderwijsgroep
De raad wordt gevraagd / te nemen besluit:
Mevrouw J. Toering te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van de Aurora OnderwijsgroepBijlagen
-
6.2
Bijlagen
-
6.3
Samenvatting RV:
In 2021 heeft de raad besloten dat het college ook zelf regels mocht aanpassen in het tijdelijke omgevingsplan. Dit heet een delegatiebesluit. Met het delegeren van de bevoegdheid kan de raad de betreffende bevoegdheid niet meer uitvoeren. Het delegatiebesluit sluit niet aan bij de huidige praktijk, namelijk nu de transitie van het Omgevingsplan is gestart. Tijdens deze transitiefase wordt het delegatiebesluit ingetrokken. De raad heeft dan weer de bevoegdheid de complete wijziging van het Omgevingsplan vast te stellen.de gehele bevoegdheid. Op een later moment , wanneer de transitiefase verder gevorderd is, kan er een nieuw en passend delegatiebesluit vastgesteld worden.Bijlagen
-
6.4
Samenvatting RV:
De gemeenteraad is opdrachtgever van de accountant. Daarom moet er een besluit genomen worden over de opdrachtbevestiging voor 2025
De raad wordt gevraagd / te nemen besluit:
In te stemmen met de opdrachtbevestiging accountant 2025.Bijlagen
-
6.5
Samenvatting RV
Op 26 november 2024 besloot het college de gemeentewerf ’t Straatje tijdelijk beschikbaar te stellen voor een huisartsenvoorziening en het terrein programmatisch te verkennen binnen de bestemming bedrijventerrein. Op 20 mei 2025 stelt het college de projectopdracht vast waarin dit wordt uitgewerkt. Met dit raadsvoorstel wordt voorgesteld een voorbereidingskrediet van € 75.000 beschikbaar te stellen om het participatietraject, juridische analyse en stedenbouwkundige verkenningen mogelijk te maken. De dekking vindt plaats via een nog op te stellen grondexploitatie.
De raad wordt gevraagd / te nemen besluit:
1. In te stemmen met de start van een programmatische verkenning voor de locatie ’t Straatje en het omliggende bedrijventerrein Oostendorp, gericht op een tijdelijke invulling en een toekomstbestendige herontwikkeling.
2. Een voorbereidingskrediet ad € 75.000 beschikbaar te stellen en deze te dekken vanuit de later vast te stellen grondexploitatie.
3. Hiertoe de 12e begrotingswijziging 2025 vast te stellen.Bijlagen
-
6.6
Samenvatting RV:
Sinds de invoering van de Omgevingswet (1 januari 2024) moet de gemeente een tijdelijk omgevingsplan omzetten naar één nieuw, volledig plan. Dit is een grote transitieopgave .Zonder aanpassing blijven inwoners en de gemeente werken met versnipperde, oude regels (bestemmingsplannen, rijksregels, bruidsschat). Dat maakt vergunningverlening ingewikkeld en onduidelijk. Het college wil met dit raadsvoorstel de structuur van het nieuwe Omgevingsplan vaststellen en regels te bundelen/schrappen/verlichten bij veel voorkomende bouwactiviteiten en oude regels van toepassing verklaren zodat er één overzichtelijk stelsel ontstaat.
De raad wordt gevraagd / te nemen besluit:
- Het 'Omgevingsplan gemeente Elburg' te wijzigen, zoals opgenomen in 'bijlage A'; 2.
- Het wijzigingsbesluit 'Omgevingsplan gemeente Elburg - Structuur en bouwactiviteiten' de dag na afloop van de beroepstermijn in werking te laten treden; 3
- De regels in het tijdelijk deel van het Omgevingsplan, als bedoeld onder artikel 22.1 onder a van de Omgevingswet, die zien op een x aantal bouwactiviteiten (zie rv) niet meer van toepassing te verklaren.
Bijlagen
-
7Debatonderwerpen
-
7.1
Samenvatting RV
De eigenaren van niet-woningen in het centrum van Elburg willen financieel redzaam zijn door een bedrijveninvesteringszone (BIZ) op te richten. Aan de gemeente vragen zij om daarvoor een draagvlakmeting uit te voeren, BIZ-bijdragen te heffen en uit te keren in de vorm van subsidie. De afspraken hierover worden vastgelegd in een verordening. Aan de raad wordt voorgesteld om deze verordening vast te stellen.
De raad wordt gevraagd/ te nemen besluit:
1. De Verordening BIZ centrum Elburg vast te stellen.Bijlagen
-
7.2
Samenvatting RV:
Het gemeentehuis moet grondig gerenoveerd worden. De installaties zijn verouderd en het gebouw voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. De gemeenteraad heeft gevraagd om vier mogelijke scenario’s uit te werken.- Variant 1: Volledige renovatie in één keer (collegevoorkeur).
- Variant 2: Renovatie in twee fases, pas later energieneutraal.
- Variant 3: Creatieve oplossing, iets goedkoper maar minder gebruiksvriendelijk.
- Variant 4: Beperkte deelrenovatie, voldoet minimaal aan regels maar schuift veel kosten en problemen door.
Het college stelt de raad voor om te kiezen voor variant 1. Deze variant kost op korte termijn het meest, maar levert een duurzaam en toekomstbestendig gemeentehuis op dat direct voldoet aan de klimaatdoelen.
De raad wordt gevraagd / te nemen besluit:
- In te stemmen met de uitvoering van variant 1.
- De financiële gevolgen te verwerken in de begroting 2026-2029.
Bijlagen
-
8Motie(s) vreemd
-
8.1
Bijlagen
-
8.2
Bijlagen
-
9Sluiting